O mně

Moje životní pěšina vede přírodou. Tudy procházím, když se vydávám za každým dalším nástrojem didgeridoo, který pak sám vyrábím s láskou a citlivostí pro jeho povahu. Dovršením mého díla je to, jak jej potom rozezním a spojím v celek. Stromy mne přitahují už od malička jako by mi chtěly něco říci. S každým novým nástrojem se někam posouvám a nechávám se vést moudrostí přírody, tam si každý najde co je potřeba pro jeho duši a tělo. Vždy když hraji uvědomuji si, že stromy tu bez nás mohou žít, ale my bez nich ne.

Mé hraní začínalo, když jsem chodil na základní školu a po cestě domů jsem troubil na roury od plotu:-)) Bavilo mne sledovat jak každá tyč má jiný zvuk a vyvolávalo to ve mne radost. To jsem ještě nevěděl, že to bude má cesta:-) a že si někdy vyrobím své první didgeridoo.

Vždy jsem byl ve všem samouk snažil jsem se dávat do hudby myšlenky a emoce ztvárňovat přítomný čas tady a teď. Tvořím hudbu, která je hodně spjata s přírodou, proto sbírám jen odumřelé větve a stromy. Má to své kouzlo, jakoby ta větev zas ožila a vedla mě v hraní. Je to moc krásné spojení. Také tím jevím úctu k tomu co dýchám.

Doprovázím didgeridoo (klavír, kytara, tibecké mísy,bubny, fujara, alikvótní zpěv, flétny a další ). Mám zkušenosti s hraním do různých pohybových kreací (břišní tance, tchaj-´ťi, balet a různé). Vše je tvořené na místě. Je to vše o pocitech a napojení se na dění kolem vás.  Používám hrdelní a alikvotní zpěv, který jsem se naučil skrze didgeridoo. Postupem času se snažím spojovat všechny nástroje na které hraji k relaxačním účelům a projevu emocí. Jsem v hudbě všestranný, rád experimentuji. Hodně se také zaměřuji u nástroje na alikvoty a s tím záměrem nástroje vyrábím. Vybírám si dozrálé stromy, které mne oslovují a cítím tam něco nepopsatelného. Jak bych cítil nějaké svolení......

Je to pro mne dokonalý nástroj. Hodně mi v životě pomohl.  Má v sobě hodně informací o tom, kdo jsme a jak se máme chovat k místu, kde žijeme....



Výroba

Výroba je pro mne slavnost, propojení a vždy se těším co mi chce strom sdělit ....  Dary sbírám na různých zajímavých místech, kam mne vítr zavane.

Mne jde v životě o předání a o pochopení hodnot .
Nemusíme být jako Australané, kteří žijí v divoké přírodě, ale zachovat myšlenku tohoto nástroje a tou je vědomí a úcta k přírodě . Příroda nabízí tak krasné předsušené větve a kmeny. Stačí jen vědět kdy a jak tento Dar odebrat, aby bylo dřevo v dobrém stavu . Mohl bych rozepsat jaké dřeva, jaká tvrdost, jaké délky, průměry atd, ale to už je to co ztrácí kouzlo nástroje a jeho povahu. Mám za sebou pár desítek vyrobených nástrojů a jak se říká, že tvrdé dřevo je nejlepší tak to tak není. Žádné dřevo není nejlepší, každý strom má svou barvu zvuku svou odezvu a zralost. Taková stará lípa(měkká dřevina), která přirozeně dozrála, vás pohltí zvukem, který se nedá srovnat třeba s akátem (tvrdá dřevina),který byl sebrán z prořezávky na podpal. Chci tím naznačit že dřevo má své zrání jako jablko a tím zraje i zvuk. Jde o vnitřní záležitost, která se nedá popsat to musí člověk slyšet na živo. Stává se mi, když stojím před starým stromem a beru si z něj dar tak slyším nebo cítím ten zvuk a tam to vše začíná. Když zvuk neslyším tak si nechávám  slyšet jen jeho růst a jdu dál svou cestou. Někdy si říkám jak může znít takový starý eben, palisandr, eukalypt nebo jiná zajímavá dřevina, ale potom co jsem rozezněl slunečnici jsem zjistil , že to o tom není jak je dřevina podle lidí vzácná nebo tvrdá. Ale jak vám přijde do ruky a co cítíte a nakonec zjistíte, že se jen dotknout kůry, když vám nemůže dát ještě svůj dar. A dá vám zatím něco jiného. Snažím se ukázat na to, že staří mistři když káceli strom tak se mu uklonili a jejich stavby stojí dodnes. Tak to cítím i ve výrobě a věřím, že to má svůj hluboký smysl. Kdo hledá ten najde a kdo nehledá ten se stále učí. Ten kdo ctí už hledat nemusí a les vám dá co potřebujete.

Vibrace

Didgeridoo patří k vibračním nástrojům s velkým rozsahem barevných zvuků, alikvot, přefuků a mnoho dalších. Když se hlouběji zaposloucháte tak i při jednoduchém hraní je slyšet až pět barev zvuku, jakoby do toho hrály tibecké mísy a zvonečky. Je to někdy těžké popisovat, ale občas se mi stává, při dlouhém relaxačním hraní, že slyším zvuky, které snad nejdou ani z nástroje. A to jsou ty zvuky, které člověka hladí na těle i na duši. Snažím si to nějak vysvětlit, ale po čase jsem přišel na to, že se objevují jen při velkém soustředění na přítomnost a napojení na přírodu. Vše co je kolem nás má svoji vibraci - kameny, stromy, rostliny, zvířata i my máme své vibrace. Proto je velmi důležité, jaký si člověk vybere hudební nástroj. Mělo by to být intuitivní a soustředit se, jak na nás nástroj působí. Mám zkušenosti, jak dokáže člověka (většinou u vnímavého) nesprávná vibrace rozhodit. Na druhou stranu to člověk potřebuje. Je to většinou známka toho, že má v sobě nějakou věc, která musí ven, ale měl by na to být připravený. Jsou to věci, které nejsou ještě důkladně podloženy a to nikdy nebudou:-)), protože se člověk pořád neustále vyvíjí a hledá.Je hodně důležité, jaký si člověk vybere nástroj, jak už jsem zmínil. Jsou to přirozené přírodní vibrace, které prochází celým tělem. Dokáží proniknout hlouběji než kontaktní masáže. Myslím si, že didgeridoo a jiné nástroje působí na člověka jen pozitivně. Ale jedna hodně podstatná věc je, jak byl nástroj vyroben a kdo na něj hraje. Může to být kdokoliv, ale důležitá je přítomnost hraní a jaký záměr do hraní v tu danou dobu dává. Pak se stává nástrojem léčivým a láskyplným.

Po celoživotních zkušenostech a to pořád přicházejí, si myslím a taky tak cítím, že pokud budu chtít opravdu léčit tímto zvukem, může mne to naučit jen samotný zdroj a to je Strom, který mi dává své dary a své zvuky. Přes ty všechny zvuky se můžu dále naladit na hlubší smysly života......A pokud to tak dělám a lidi léčím svým zvukem za pomocí přírody jsem jedině rád a nemusím se nazývat léčitelem a používat to jako lákadlo nebo tak něco...Kdo opravdu léčí zvukem, lidé si ho najdou sami, jelikož jeho zvuk je tak opravdový, že se dostane k lidem, kteří chtějí opravdu na sobě pracovat ne se jen nazývat.Je pravda že dnešní duchovní marketink je silný:-) a lidé si na něm staví kariéru, ale stejně časem zjistí, že je to slepé nebo si sami ublíží a ti lidé, kteří k nim masově chodí zjistí, že jim to nepomáhá... Proto říkám lidem běžte do lesa a poproste co potřebujete a uvidíte, že k vám přijde to co má...Stejně jako když lidem nabízím možnost si u mne vytvořit svůj zvuk, tak pak už musí sami vnímat co to s nimi dělá a co potřebují dál. Někdy je ten zvuk tak silný, že vám změní život a ukáže pravou podstatu.... Je na tom krásný, že vedení je přirozeně a plynulé. Přicházejí věci a situace jak mají, aby jste vše pochopily.I po tolika letech poznání a tolika darů co mi příroda nadělila, mne neustále překvapuje a učí......

Příběh ze života.....

Vše je tam, kde se narodíš. Odevzdáš-li se krajině s úctou a poprosíš, krajina tě vyslyší a otevře se ti... Už odmalička vnímám stromy jako bytosti a s pokorou jsem k nim chodil je pochopit a tak trochu a možná i trochu více jsem potřeboval pomoci od programů, které jsem dostal jako malé dítě...

Jednoho dne mne volala vrba, abych z ní vyrobil hudební nástroj. Cítil jsem velikou pokoru k živému stromu, proto jsem si vzal suchou větev a tam vše začalo. Celé noci se mi zdálo, jak mám didgeridoo vyrábět, bylo to tak krásné napojení... V této době nebylo kde zjistit, jak se tento nástroj vyrábí nebo jak se na něj hraje... Nechal jsem se něčím si vést... Přišel den kdy jsem cítil, že mám vytvořit svůj první nástroj a rozeznít. Potom jsem si jen tak hrál a pozoroval zvuky, co se mnou dělají a kam mne to posouvá. Neexistovala žádná myšlenka, že bych se s tím chtěl někomu ukazovat nebo dokonce to nějak měnit, protože to bylo tak hluboké, že to nebylo potřeba....Samo sobě to bylo dokonalé... chtěl jsem prvně poznat podstatu nástroje a být sám ze sebou . Tak jsem neustále hrál, byly to někdy i celé dny, ten zvuk mne tak přitahoval, že jsem nic nepotřeboval hrál jsem tak dlouho, až přišlo i samo cyklické dýchání a otevřel se novému objetí zvuků a vibrací...Tyto zvuky a vibrace mne vedly k dalším starým stromům a byly čím dál starší a stály na zajímavých místech. Příroda mi také nadělovala hotové nástroje vyžrané mravenci a sršněmi, byly to pro mne veliké dary........Je pravda, že mi dlouho trvalo přijmout to, že lidé na mne koukají mezi prsty, když jsem nosil staré stromy na zádech nebo na kole přes město. Při každém novém vyrobeném nástroji jsem cítil, že ze mne něco odchází a přišla vždy nějaká informace, kterou jsem musel zpracovat a procítit, aby se stala mnou... nešlo jen o slova, ale prožitek a poznání..., a tím jsem se naučil i alikvotní zpěv, který zase mne otevřel na jiné úrovni...Otvíraly se mi věci, jako bych je už dělal a znal, věděl jsem, co mám dělat a krásně mne to vedlo, i když jsem měl bolesti ze změny, cítil jsem radost a vděčnost...Tak jsem hrál několik let na místech, kde jsem našel stromy a nechal se unášet moudrostí přírody, ale také jsem pociťoval svůj vývoj a opouštění starých programů. Byla to dlouhá cesta, roky a roky práce se stromy a jejich dary. Teď se snažím lidem předávat to, co mne stromy naučily. Jsou to pro mne mistři, jelikož je to samotný zdroj zvuku... a neustále se učím....

                                                    ...Zvuk stromů...