O mne

Moje životní pěšina vede přírodou. Tudy procházím, když se vydávám za každým dalším nástrojem didgeridoo, který pak sám vyrábím s láskou a citlivostí pro jeho povahu. Dovršením mého díla je to, jak jej potom rozezním a spojím v celek. Stromy mne přitahují už od malička jako by mi chtěly něco říci. S každým novým nástrojem se někam posouvám a nechávám se vést moudrostí přírody, tam si každý najde co je potřeba pro jeho duši a tělo. Vždy když hraji uvědomuji si, že stromy tu bez nás mohou žít, ale my bez nich ne.

Mé hraní začínalo, když jsem chodil na zakladní školu a po cestě domů jsem troubil na roury od plotu:-))Bavilo mne sledovat jak každá tyč má jiný zvuk a vyvolávalo to ve mne radost. To jsem ještě nevěděl, že to bude má cesta:-))) a že si někdy vyrobím své první didgeridoo.

Vždy jsem byl ve všem samouk snažil jsem se dávat do hudby myšlenky a emoce ztvárňovat přítomný čas tady a teď. Po dlouhém čase hraní relaxační hudby jsem začal trénovat různé rytmy i nějaké skladby, které se snažím stále zdokonalovat. Tvořím hudbu, která je hodně spjata s přírodou, proto sbírám jen odumřelé větve a stromy. Má to své kouzlo, jakoby ta větev zas ožila a vedla mě v hraní. Je to moc krásné spojení.

Doprovázím didgeridoo (klavír, kytara, tibecké mísy,bubny, fujara, alikvótní zpěv, flétny a další ). Mám zkušenosti s hraním do různých pohybových kreací (břišní tance, tchaj-´ťi, balet a různé). Vše je tvořené na místě. Je to vše o pocitech a napojení se na dění kolem vás. Takové hraní přímo miluji, když se spojí hudba s tancem TADY A TEĎ. Hráč si plně uvědomuje co hraje a je veden druhým, takové spojení duší. Po určitých zkušenostech jsem začal hrát rychlejší a promyšlenější rytmy, takové zpestření a to mne hodně inspirovalo a vracel jsem se k pomalým rytmům a více je zdokonaloval. Používám hrdelní a alikvotní zpěv k tibeckým mísám je to zajímavé, když se člověk svým hlasem naladí na stejnou frekvenci nástroje. Má to své léčivé účinky... Postupem času se snažím spojovat všechny nástroje na které hraji k relaxačním účelům. Jsem v hudbě všestranný, rád experimentuji. 

Proto má CD jsou tvořená doma v klidu, kde tvořím podle pocitů . Sice nemám pořádný mašinky na nahrávání , ale snažím se to dát dohromady jak můžu . Jak se říká tvořené na koleni. Má to svou atmosféru. Každá skladba je zaznamenána jen jednou jak to cítím. Pak jen přidávám další nástroje a zpěvy podle dalších pocitů jak mne to vede.

Je to pro mne otevřený nástroj a jsem rád, že jsme tak spojeni. Hodně mi pomohl co se týče uvědomění a úcty k přírodě. Má v sobě hodně tajemství, ale to je na každém jak to přijme.



Výroba

Výroba je pro mne velké spojení, takový rituál a tajemství:-)  Dary sbírám na různých zajímavých místech, kam mne vítr zavane.

Mne jde v životě o předání a o pochopení hodnot .
Nemusíme být jako Australané, kteří žijí v divoké přírodě, ale zachovat myšlenku tohoto nástroje a tou je vědomí a úcta k přírodě . Příroda nabízí tak krasné předsušené větve a kmeny. Stačí jen vědět kdy a jak tento Dar odebrat, aby bylo dřevo v dobrém stavu . Mohl bych rozepsat jaké dřeva, jaká tvrdost, jaké délky, průměry atd, ale to už je to co ztrácí kouzlo nástroje a jeho povahu. Mám za sebou pár desítek vyrobených nástrojů a jak se říká, že tvrdé dřevo je nejlepší tak to tak není. Žádné dřevo není nejlepší, každý strom má svou barvu zvuku svou odezvu a zralost. Taková stará lípa(měkká dřevina), která přirozeně dozrála, vás pohltí zvukem, který se nedá srovnat třeba s akátem (tvrdá dřevina),který byl sebrán z prořezávky na podpal. Chci tím naznačit že dřevo má své zrání jako jablko a tím zraje i zvuk. Jde o vnitřní záležitost, která se nedá popsat to musí člověk slyšet na živo. Stává se mi, když stojím před starým stromem a beru si z něj dar tak slyším nebo cítím ten zvuk a tam to vše začíná. Když zvuk neslyším tak si nechávám  slyšet jen jeho růst a jdu dál svou cestou. Někdy si říkám jak může znít takový starý eben, palisandr, eukalypt nebo jiná zajímavá dřevina, ale potom co jsem rozezněl slunečnici jsem zjistil , že to o tom není jak je dřevina podle lidí vzácná nebo tvrdá. Ale jak vám přijde do ruky a co cítíte a nakonec zjistíte, že stačí jen strom obejmout, když vám nemůže dát ještě svůj dar. A dá vám zatím něco jiného. Snažím se ukázat na to, že staří mistři když káceli strom tak se mu uklonili a jejich stavby stojí dodnes. Tak to cítím i ve výrobě a věřím, že to má svůj hluboký smysl. Kdo hledá ten najde a kdo nehledá ten se stále učí. Ten kdo ctí už hledat nemusí a les vám dá co potřebujete.

Vibrace

Didgeridoo patří k vibračním nástrojům s velkým rozsahem barevných zvuků, alikvot, přefuků a mnoho dalších. Když se hlouběji zaposloucháte tak i při jednoduchém hraní je slyšet až pět barev zvuku, jakoby do toho hrály tibecké mísy a zvonečky. Je to někdy těžké popisovat, ale občas se mi stává, při dlouhém relaxačním hraní, že slyším zvuky, které snad nejdou ani z nástroje. A to jsou ty zvuky, které člověka hladí na těle i na duši. Snažím si to nějak vysvětlit, ale po čase jsem přišel na to, že se objevují jen při velkém soustředění na přítomnost a napojení na přírodu. Vše co je kolem nás má svoji vibraci - kameny, stromy, rostliny, zvířata i my máme své vibrace. Proto je velmi důležité, jaký si člověk vybere hudební nástroj. Mělo by to být intuitivní a soustředit se, jak na nás nástroj působí. Mám zkušenosti, jak dokáže člověka (většinou u vnímavého) nesprávná vibrace rozhodit. Na druhou stranu to člověk potřebuje. Je to většinou známka toho, že má v sobě nějakou věc, která musí ven, ale měl by na to být připravený. Jsou to věci, které nejsou ještě důkladně podloženy a to nikdy nebudou:-)), protože se člověk pořád neustále vyvíjí a hledá.

Je hodně důležité, jaký si člověk vybere nástroj, jak už jsem zmínil. Jsou to přirozené přírodní vibrace, které prochází celým tělem. Dokáží proniknout hlouběji než kontaktní masáže. Myslím si, že didgeridoo a jiné nástroje působí na člověka jen pozitivně. Ale jedna hodně podstatná věc je, jak byl nástroj vyroben a kdo na něj hraje. Může to být kdokoliv, ale důležitá je přítomnost hraní a jaký záměr do hraní v tu danou dobu dává. Pak se stává nástrojem léčivým a láskyplným.

Po celoživotních zkušenostech a to pořád přicházejí, si myslím a taky tak cítím, že pokud budu chtít opravdu léčit tímto zvukem, může mne to naučit jen samotný zdroj a to je Strom, který mi dává své dary a své zvuky. Přes ty všechny zvuky se můžu dále naladit na hlubší smysly života......

A pokud to tak dělám a lidi léčím svým zvukem za pomocí přírody jsem jedině rád a nemusím se nazývat léčitelem a používat to jako lákadlo nebo tak něco...

Kdo opravdu léčí zvukem, lidé si ho najdou sami, jelikož jeho zvuk je tak opravdový, že se dostane k lidem, kteří chtějí opravdu na sobě pracovat ne se jen nazývat.

Je pravda že dnešní duchovní marketink je silný:-) a lidé si na něm staví kariéru, ale stejně časem zjistí, že je to slepé nebo si sami ublíží a ti lidé, kteří k nim masově chodí zjistí, že jim to nepomáhá... Proto říkám lidem běžte do lesa a poproste co potřebujete a uvidíte, že k vám přijde to co má...

Stejně jako když lidem nabízím možnost si u mne vytvořit svůj zvuk, tak pak už musí sami vnímat co to s nimi dělá a co potřebují dál. Někdy je ten zvuk tak silný, že vám změní život a ukáže pravou podstatu.... Je na tom krásný, že vedení je přirozeně a plynulé. Přicházejí věci a situace jak mají, aby jste vše pochopily.

I po tolika letech poznání a tolika darů co mi příroda nadělila, mne neustále překvapuje a učí......